Logo One Planet
Avocado aan boom
Avocado aan boom

Avocado’s (Mexico): gangwars

Lesbrief voor docenten

'Gang wars' betekent in het Nederlands ‘bendeoorlogen’. Dit zijn lokale oorlogen tussen verschillende criminele groepen. Omdat avocado’s steeds populairder worden, verdienen de avocadoboeren ook steeds meer geld hiermee. Lokale bendes proberen de avocadoplantages over te nemen, zodat ze zelf rijk kunnen worden van de avocado’s. Bij het stelen van de plantages gebruiken de bendes vaak geweld en soms ontvoeren ze zelfs mensen. 

In deze les leren leerlingen over de strijd om avocado's in Mexico door middel van een quiz met vijf waar/niet-waar-stellingen, het bekijken van een video over de avocadopolitie en door kritisch te kijken naar de oplossingen voor de problemen die deze strijd veroorzaakt voor lokale gemeenschappen.

1. Quiz: Waar of niet waar?

De quiz is een interactieve manier is om de voorkennis van leerlingen over de avocado te testen en om hen kennis te laten maken met enkele feiten en fabels over de strijd om avocado's in Mexico.


Instructie

  1. Verdeel de klas in 3 groepen en wijs in elk groepje een teamcaptain aan. De teamcaptain is verantwoordelijk voor het geven van het uiteindelijke antwoord. 
  2. Leg uit dat er vijf stellingen zijn en dat de groepjes binnen twee minuten samen moeten beslissen of de stelling waar of niet waar is.
  3. Geef de stellingen één voor één door en laat de groepjes overleggen en tot een gezamenlijk antwoord komen. Zet een timer op het bord die aftelt van twee minuten. Zo hebben de leerlingen een beeld van hoe lang ze nog hebben om te overleggen.
  4. Vraag de teamcaptain om het definitieve antwoord door te geven aan de docent. Er kan maar één antwoord per groep zijn.
  5. Noteer de antwoorden van de groepjes en bespreek na het afronden van de quiz welk groepje de meeste antwoorden goed had en welke stellingen de meeste discussie opriepen. Het groepje dat de meeste antwoorden goed heeft wint!


Stellingen

  1. De Azteken (de oude bevolking die vroeger in Mexico woonden) hebben de avocado's vernoemd naar testikels (=balzak).
  2. 25 mensen worden per jaar gedood in de bendeoorlogen over avocado's in Mexico.
  3. De avocado-oorlog is al meer dan 50 jaar bezig.
  4. De overheid helpt avocadoboeren door ze te beschermen tegen de gangs.
  5. Avocado's worden ook wel het groene goud genoemd,


Antwoorden

  1. Waar: ze vonden de vorm van een avocado erop lijken.
  2. Niet Waar: er worden wel 1500 mensen gedood.
  3. Niet Waar: de oorlog is begonnen toen het populair in Europa en Amerika. werd om avocado's eten. Dat was pas zo'n 10 jaar geleden.
  4. Niet Waar: de boeren beschermen zichzelf met oude jachtgeweren en worden niet beschermd door de overheid.
  5. Waar: avocadoboeren verdienen 12x zoveel als andere werkers in Mexico


2. Filmpje: Avocadopolitie

De avocadoboeren moeten zichzelf dus beschermen tegen de gangs, want de overheid doet het niet. Op sommige plekken is er zelfs een avocadopolitie gevormd door de dorpen zelf.


Instructie

  1. Bekijk de eerste 33 seconden van deze video. Deze video is bedoeld om een beeld van de avocadopolitie te geven. Let op! De video is niet in het Nederlands beschikbaar. Beoordeel zelf het niveau en bepaal aan de hand daarvan of leerlingen deze video zelf kunnen bekijken, of deze klassikaal vertaald moet worden.
  2. Bespreek klassikaal de volgende vraag: Vind jij het de taak van burgers om hun plantages te beschermen tegen bendes, of die van de Mexicaanse overheid?


Filmpje


Bronnen

  • Artikel over gang wars in Mexico - LA Times "Inside the bloody cartel war for Mexico’s multibillion-dollar avocado industry": https://www.latimes.com/world-nation/story/2019-11-20/mexico-cartel-violence-avocados

Kerndoelen

  • 6. De leerling leert deel te nemen aan overleg, planning, discussie in een groep.
  • 30. De leerling leert dat mensen, dieren en planten in wisselwerking staan met elkaar en hun omgeving (milieu), en dat technologische en natuurwetenschappelijke toepassingen de duurzame kwaliteit daarvan zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden.
  • 46. De leerling leert over de verdeling van welvaart en armoede over de wereld, hij leert de betekenis daarvan te zien voor de bevolking en het milieu, en relaties te leggen met het (eigen) leven in Nederland.
  • 47. De leerling leert actuele spanningen en conflicten in de wereld te plaatsen tegen hun achtergrond, en leert daarbij de doorwerking ervan op individuen en samenleving (nationaal, Europees en internationaal), de grote onderlinge afhankelijkheid in de wereld, het belang van mensenrechten en de betekenis van internationale samenwerking te zien.